“… en zij werden weder levend en heersten als koningen met Christus, duizend jaren lang. 5 De overige doden werden niet weder levend, voordat de duizend jaren voleindigd waren. Dit is de eerste opstanding. 6 Zalig en heilig is hij, die deel heeft aan de eerste opstanding: over hen heeft de tweede dood geen macht, maar zij zullen priesters van God en van Christus zijn en zij zullen met Hem als koningen heersen, die duizend jaren.” Openbaringen 20:4-6
Als er een eerste opstanding is dan is er ook een tweede opstanding. De eerste opstanding van mensen is een gedeeltelijke opstanding en niet iedereen zal dan opstaan en geroepen zijn om met Hem te regeren. De tweede opstanding zal duizend jaar later zijn dan de eerste opstanding. In vers 5 staat dat de overige doden nog duizend jaar na de eerste opstanding dood zullen blijven en nog niet levend zullen worden. De eersten die hier genoemd worden zijn gelovigen in de Messias want Hij noemt hen “zalig en heilig zijn zij” en noemt hen priesters van God en van Christus en dezen zijn geroepen om duizend jaren met Hem te heersen. De eerste opstanding is alleen voor hen die de volheid van Christus bereikt hebben en met Hem als Priesters en Koningen zullen regeren en heersen, en niet iedereen zal met Hem nog kunnen regeren omdat ze er nog niet klaar voor zijn.
Daarom weten we dat er geen ongelovigen worden opgewekt in de eerste opstanding.
De vraag is dan worden dan alle christenen opgewekt in de eerste opstanding of een bepaalde gedeelte onder hen.
In Openbaringen 20 vanaf vers 11 verteld Johannes over de tweede opstanding die alle doden omvat die niet opgewekt werden bij de eerste opstanding.
”11. En ik zag een grote witte troon en Hem, die daarop gezeten was… 12 En ik zag de doden, de groten en de kleinen, staande voor de troon, en er werden boeken geopend. En nog een ander boek werd geopend, het boek des levens; en de doden werden geoordeeld op grond van hetgeen in de boeken geschreven stond, naar hun werken… 15 En wanneer iemand niet bevonden werd geschreven te zijn in het boek des levens, werd hij geworpen in de poel des vuurs.”
Dit is duidelijk een beeld van de laatste grote oordeel voor de Grote witte troon van God na de duizend jaar in de tijd waarvan alle zondaren geoordeeld worden en die niet opgewekt waren bij de eerste opstanding. We zien hier verschillende boeken, Het boek des Levens, en andere boeken waarna ze allen worden beoordeeld na de boeken die geschreven zijn naar hun werken. Dus hier gaat het om een groep gelovigen die gerechtvaardigd zijn door het geloof, en de ongelovigen, die niet in het boek des levens staan geschreven en deze in de poel des vuurs geworpen worden. Hieruit blijkt dat bij de tweede opstanding rechtvaardigen en onrechtvaardigen zijn die opgewekt worden.
De tweede opstanding kunnen we ook zien in o.a. Johannes 5 vers 28,29. Jezus sprak daar “Verwondert u hierover niet, want de ure komt, dat allen, die in de graven zijn, naar zijn stem zullen horen, 29 en zij zullen uitgaan, wie het goede gedaan hebben, tot de opstanding ten leven, wie het kwade bedreven hebben, tot de opstanding ten oordeel.
Hier gaat het dus om rechtvaardigen en onrechtvaardigen, goeden en kwaden waar Jezus over sprak. Dus goeden en kwaden worden op de zelfde tijd opgewekt en komen voor Gods Troon. Maar het verschil is dat de goeden zullen opstaan ‘ten leven’ en de anderen ‘ten oordeel’. Jezus zegt dat “de ure komt” dat ALLEN zullen opstaan , en de eerste opstanding zijn alleen een groep gelovigen en dan alleen zij die met Christus regeren.
In Daniel 12 vers 2 spreekt Daniel ook over de Grote witte troon, dus ook over de tweede opstanding waar staat “ Velen van hen die slapen in het stof der aarde, zullen ontwaken, dezen tot eeuwig leven en genen tot versmading, tot eeuwig afgrijzen.”
In handelingen 24 vers 15,16 zegt Paulus ook over de tweede opstanding “Maar dit erken ik voor u, dat ik naar die weg, die zij een secte noemen, inderdaad de God der vaderen vereer, gelovende al hetgeen in de wet en in de profeten geschreven staat, 15 terwijl ik van God hoop, gelijk ook dezen zelf het verwachten, dat er een opstanding van rechtvaardigen en onrechtvaardigen zal zijn. Dit kan niet de eerste opstanding zijn waar Paulus over spreekt waarin alleen “de zaligen en heiligen” opgewekt worden. Het is een opstanding waarin zowel ‘de rechtvaardigen als de onrechtvaardigen’ zullen opstaan allen die de eerste opstanding niet beërft hebben.
Hieruit blijkt dus dat in beide opstandingen christenen worden opgewekt. Zij die opgewekt worden in de eerste en die ook met Christus duizendjaar zullen regeren en de anderen die dit missen maar toch op een later tijdstip, duizend jaar later onsterfelijkheid ontvangen, een verheerlijkt lichaam.
Wie staan er dan als eersten in de EERSTE opstanding op
In Openb. 20:4-6 zien we drie groepen mensen die zullen heersen met Christus als Koningen en priesters in het Duizendjarig vrederijk.
“En ik zag tronen, en zij zetten zich daarop, en het oordeel werd hun gegeven; en (ik zag) de zielen van hen, die onthoofd waren om het getuigenis van Jezus en om het woord van God, en die noch het beest noch zijn beeld hadden aangebeden en die het merkteken niet op hun voorhoofd en op hun hand ontvangen hadden; en zij werden weder levend en heersten als koningen met Christus, duizend jaren lang. 5 De overige doden werden niet weder levend, voordat de duizend jaren voleindigd waren. Dit is de eerste opstanding.6 Zalig en heilig is hij, die deel heeft aan de eerste opstanding: over hen heeft de tweede dood geen macht, maar zij zullen priesters van God en van Christus zijn en zij zullen met Hem als koningen heersen, [die] duizend jaren”.
1. De overwinnaars
In het boek openbaringen van Jezus aan Johannes aan de zeven gemeenten zijn er bijzondere beloften gegeven, beloningen aan degene die overwinnen. Aan elke van deze 7 gemeenten staat geschreven .. “Wie overwint … “.Hieruit blijkt dat vanuit alle gelovigen niet iedereen een overwinnaar is. De overwinnaars zijn de eerste vruchten van de Gemeente en worden daarom ook wel de eerstelingen van God en het Lam genoemd, de losgekochten der aarde. Overwinnaars zij zullen op de tronen zitten en zij zullen mogen oordelen. (Openb. 2:26,27) Zij hebben het Koninkrijk geërfd, en zij hebben macht gekregen over de heidenen en zij zullen hen hoeden met een ijzeren staf, als aardewerk worden zij verbrijzeld gelijk Ik ook zegt Jezus van de Vader ontvangen heb.
2. De martelaren van de afgelopen 20 eeuwen “hen die onthoofd waren”. Dit zijn de zielen onder het altaar bij het vijfde zegel. Zij werden gedood om het getuigenis van Jezus.
3. De martelaren die tijdens de Grote Verdrukking om het leven komen. Zij hebben het beest en het beeld niet aanbeden en hebben het merkteken van het beest niet ontvangen op hun hand of voorhoofd.
Voor de grondlegging van deze wereld heeft de Heer een ieder geroepen om gered te worden en mensen uitgekozen om als zonen te zijn, Zijn Lichaam. Niet iedereen is een zoon, er is een verschil van Zoon zijn, het Lichaam van Christus waarvan Hij het hoofd is en bruid zijn. Onder roepingen hoort ook de gave van martelaar zijn (Openb. 6:9-11), God verkiest ze om te sterven voor Hem en zullen daarin bovennatuurlijke kracht ontvangen en de zalving om te sterven voor Hem. Zij hebben Jezus, het Lam, in hun leven op aarde gevolgd. Zij hebben vele overwinningen behaald door het bloed van het Lam en door het woord van hun getuigenis, zonder hun eigen leven lief te hebben en zijn hun Heer trouw gebleven tot de dood.
Dit is de eerste opstanding…
De opstanding is dus levend worden en heersen met Christus en dat is in een nieuwe opgewekte opstandings-lichaam.
In Fil.3::11 zien we dat Paulus uitziet naar de eerste en de beste opstanding en dat is heersen met Christus, hij wil een overwinnaar zijn en hij jaagt er na dat hij het grijpen mocht. Dat het ook ons verlangen mag zijn met Paulus en dat wij er ook naar zullen jagen.
Om deze hoge roeping te ontvangen moet men gehoorzaamheid leren, dat vaak door lijden geleerd wordt, en men moet dit volhouden tot het eind.
Welke mensen komen niet in de EERSTE opstanding
De Gemeente over het algemeen staat met de tweede opstanding op. Dat zijn o.a. de vleselijke mensen die op aarde overgebleven zijn en niet gekwalificeerd zijn om met Jezus te regeren, daarin zou je ook kunnen noemen de dwaze maagden die achter zijn gebleven en die nog in leven zijn. Maar er zullen ook nog vele mensen leven als het Koninkrijk op aarde komt en deze mensen die sterven in het Duizendjarig Vrederijk zij zullen bij de tweede opstanding horen. Er zijn ook nog mensen op aarde in dat nieuwe Koninkrijk die zich niet van hun zonden hebben bekeerd zodat ze niet bij de eerste opstanding konden zijn en een verheerlijkt lichaam konden krijgen.
Er zijn ook gelovigen waarvan de Bijbel zegt dat zij die Christus niet belijden voor de mensen, ook niet door Christus beleden zullen worden voor de Vader en de engelen. Dat betekent dat zij niet deel hebben aan dat Koninkrijk, maar zullen bij de tweede opstanding opstaan. Ze staan wel in het boek des levens en hebben eeuwig leven maar zullen niet regeren met Christus.
Zij die niet deel krijgen aan de eerste opstanding en in het Millennium leven, zij krijgen deel aan de landsbeloften, naar de stammen van Israëls, gij zult het tot een erfdeel verloten onder u en onder de vreemdelingen die onder u vertoeven en die onder u kinderen verwekt hebben; dezen zult gij als onder de Israëlieten geboren beschouwen; zij zullen met u een erfdeel bij loting toegewezen krijgen onder de stammen Israëls. (Ezech 47).
Maar zij die deel hebben aan de eerste opstanding, zij de zullen heersen als koningen met Christus, duizend jaren lang, zij hebben geen bezitting in het land Israël, want de Heer zegt “Ik ben hun erfdeel: … Ik ben hun bezitting.
Ook zijn er vele in het oude en nieuwe testament die wel gered zijn maar die niet geschikt zijn om met Christus te heersen, ze zijn nog niet volwassen genoeg om met die volheid van Christus te bekleden.
Ook zullen zij die de wet terzijde stellen en zeggen dat de wet is afgedaan het Koninkrijk niet binnen komen. Paulus zegt het volgende: “Doen wij dan door het geloof de wet teniet? Volstrekt niet, maar wij bevestigen de wet.”
En men hoort ook vaak dat Jezus de wet vervult heeft zodat wij geen verplichtingen meer hebben jegens de wet, terwijl Jezus zegt in Mattheüs 5:19 “Wie dan een van deze geringste geboden afschaft en de mensen zo onderwijst, zal de geringste genoemd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar wie ze doet en onderwijst, die zal groot genoemd worden in het Koninkrijk der hemelen. Jezus zegt niet dat zulke wetteloze mensen uitgesloten worden of hun redding verliezen van het Koninkrijk, Hij zegt slechts dat zij geen heersers zullen worden in Zijn Koninkrijk en ze missen de eerste opstanding en zullen moeten wachten. Zij zullen “de geringste genoemd worden in het Koninkrijk der hemelen”, maar zij zullen dus wel tot het Koninkrijk behoren. Zij zullen bij de tweede opstanding geroepen worden voor de Grote witte Troon en op dat moment verantwoordelijk worden gehouden voor hun wetteloze houding en werken.
Maar hun deel dat in de poel, die brand van vuur en zwavel dat zijn de lafhartigen, de ongelovigen, de verfoeilijken, de moordenaars, de hoereerders, de tovenaars, de afgodendienaars en alle leugenaars. “De poel van vuur en zwavel” (Op.20:10).
Dus laten we als Paulus jagen als zonen Gods om recht op ons doel af te gaan naar de eerste opstanding, om de prijs van de hemelse roeping die van God is in Christus Jezus te behalen.
Amen.
JP
We zijn op weg van openbaring tot openbaring, van inzicht tot inzicht, we blijven in beweging.
We weten wel dat de kerk zich heeft laten misleiden door Darby en Scofield door hun visie van de opname-leer en dispensationalisme, waardoor ze de Feesten van de Heer terzijde gesteld hebben, de wetten niet meer kennen en er een stuk verblinding is gekomen, en dat vooral ook van de najaarsfeesten.
In de najaars Feesten weergeeft God zijn reddingsplan. De christenen moeten de openbaringen van de Feestdagen leren kennen om het verschil te zien van Pesach, Pinksteren en van het Loofhuttenfeest (rechtvaardiging, heiliging en verheerlijking)
De najaarsfeesten, het Feest van Bazuinen, Grote Verzoendag en Loofhuttenfeest.
Zoals ik boven beschreef is niet iedereen bij de eerste opstanding, alleen zij die “overwinnen” zij zullen samen met de Heer als koningen met Hem heersen.
(Het zijn de wijze maagden, zij mogen binnen gaan)
Ik zie hen, de overwinnaars, de eerstelingen van God en het Lam, uit Openbaringen 12, het Mannelijk Kind, dat weggevoerd wordt naar de troon van God (zij zullen de vrouw bijstaan bij de grote exodus). Dit is de eerste opstanding, Het Feest van de Bazuinen. Want met reikhalzend verlangen wacht de Schepping op het openbaar worden van de zonen Gods, het is de verlossing van ons lichaam (Rom. 8 ).
De vrouw, die een groot deel van de Gemeente is, blijft achter en vlucht naar de woestijn en wordt daar onderhouden en gevoed en buiten het bereik van de slang gehouden. Dat zijn o.a. de vleselijke mensen die op aarde overgebleven zijn en zij die nog niet tot de volheid van Christus zijn gekomen en niet gekwalificeerd zijn om met Jezus te regeren, daarin zou je ook kunnen noemen de dwaze maagden die achter zijn gebleven en die nog in leven zijn.
Wat gebeurd er wanneer er de eerste opstanding is en de bazuin klinkt ( één bazuin, Numerie 10 , dit is alleen voor de heersers en regeerders en niet de Gemeente) en de eersten Hem tegemoet gaan in de lucht en een verheerlijkt opstandingslichaam hebben ontvangen.
Er komt een gigantische shock, velen zullen verrast zijn om te ontdekken dat ze niet geroepen zijn om de Heer in de lucht te ontmoeten om met Hem te regeren.
De Grote Verzoendag, de 10 dagen van Ontzag breekt aan, een tijd van rouw, bitter leed en bekering en verzoening.
Volgens mij is dit de tijd dat De Grote Exodus aanbreekt, de grote uittocht, de verzoening tussen het huis Juda en het huis Israël (de christenen) en alle heidenvolken die tot levend geloof zijn gekomen en wederomgeboren zijn, het zal een nationale bekering en verzoening zijn.
In Zach. 3:9 staat dat de Here op één dag de ongerechtigheid van het land weg zal doen, er zal een nationale vergeving van zonden plaatsvinden en verzoening met Israël en Zijn Messias. Het huis Juda is grotendeels nog zonder de Messias en velen van het huis Israël weten niet eens dat zij Israël zijn.
We krijgen dan “de late regen”, de uitstorting van Gods Geest op al wat leeft, Joel 2 zal vervuld worden.
Over het huis van David en over de inwoners van Jeruzalem zal de Heer de Geest der genade en der gebeden uitstorten, er zal een nationale bekering komen.
Dit is het moment van Zacharia 12 waar de Heer zegt dat Hij over het huis van David de Geest van genade en der gebeden zal uitstorten. Zij zullen Hem aanschouwen die zij doorstoken hebben en over Hem rouwklacht aanheffen als de rouwklacht over een enig kind, ja ze zullen over Hem bitter leed dragen als het leed om een eerstgeborene. Alle gelovigen zullen gered worden maar niet allen zullen met Hem regeren en moeten ze wachten om hun onsterfelijke lichamen te ontvangen.
Als wij de eerstelingen gemeente zijn, wat is dan Gods volheid.
Dit alles is een voorbereiding op het Loofhuttenfeest, het laatste en grote feest is het feest van de volheid en voltooiing (7) en is een Feest van vreugde en van de laatste oogst, ook wel de inzamelingsfeest genoemd en een Feest op naar de Grote Bruiloft van het Lam en waarin JHWH in Jeshua de relatie met Zijn Volk Israël hersteld en alle volken bijeenbrengt en waarin de ontmoeting met de Bruid en Bruidegom in het Loofhut/bruidsvertrek zal zijn.
Maar waarop Jezus ook riep op de achtste dag “Indien iemand dorst heeft, Hij kome tot Mij en drinke ! Wie in Mij gelooft gelijk de Schrift zegt stromen van levend water zullen uit zijn binnenste vloeien (Joh, 7:37,38).